Forberedelsen

Dagbog

 

 

April 2013

 

Delene var kommet og skulle monteres, men selvfølgelig skulle det ikke være let. Bakkerne til baghjulsbremserne faldt af, og så måtte der bestilles nye. Samtidig viste det sig umiddelbart umuligt at få baghjulslejerne ud, men takket være specialudstyr på Martins værksted, og hjælp fra seniorværkstedsindehaveren lykkedes det at få de nye lejer monteret. Nu triller hjulene som en drøm.

 

Til den næste weekend var bremsebakkerne kommet, og skulle monteres. Dette gik fint, det hele blev renset og samlet, men nye problemer.

 

Da bremsesystemet skulle luftes ud resulterede arbejde i, at bremsepedalen fortsat kunne trædes i bund, til trods for, at der ikke kunne være luft i systemet. Takket være gode Saab-entusiaster i Saabklub Danmark fandt vi ud af, at det måtte være hovedbremsecylinderen, der måtte være utæt, så der blev købt nye dele på E-bay fra Englang.

 

 

Marts 2013

 

Der skulle et nyt batteri til og efter montering af ny benzinslange og benzintanken var det spændende, om den umiddelbart ville starte, men Saab's pålidelighed fornægtede sig ikke. I en sky af udstødning startede motoren og køret bare perfekt. Vi kunne selvfølgelig ikke dy os, så det blev til en lille markvejstur siddende henholdsvis på gulvet og på en spand. Fed oplevelse :-)

 

Weekenden efter fik vi prøveplader på og turen gik til et værksted, hvor vi testede bremser. Det var ikke for godt, så her lå noget arbejde for de kommende weekender. Da tromlerne skulle af, hvad de ikke til at rokke af stedet, så vi måtte til Biltema og anskaffe en aftrækker, men herefter gik der fint med tromlerne.

 

Bremserne foran så ok ud, men bagbremserne trængte til nyt. Der blev bestilt hjulcylindre, og bremseslanger. Da der havde været en mislyd fra højre baghjul, blev der samtidig bestilt nye baghjulslejer. Når vi nu var i gang, bestilte vi også en ny udstødning. Alt belv bestilt på Veteranshop.se, og det var hurtig levering.

 

Der ud over blev der bestil spraymaling til skærmene. Farven kunne læses på chassisnummerpladen, og da koden blev dechifreret,, kunne det konstateres, at der var tale om Glacier Blue.

 

Der blev købt en tæpperest, som blev lagt på bunden. Bare denne lille forbedring gav et helt andet indtryk af bilen :-)

 

 

Februar 2013

 

Det første arbejde der skulle udføres var rustarbejde i bunden foran forsæderne, i venstre hjulkasse og ved venstre baghjulskasse. Det klarede Martin med nye plader og er svejseapparat.

 

Tanken, der som nævnt var pillet ud, da vi hentede bilen, blev renset og fik en gang spray, og rusthuller på begge bagskærme blev spartlet og fik grunder.

 

Der var akut behov for nye dæk, så i størrelsen Det blev til købt gennem Dæk-online. Samtidig blev fælgene sandblæst og malet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Januar 2013

 

Vi fandt bilen gennem annonce i Veteranposten lige efter nytår 2013, men på grund af forskelige omstændigheder blev det først i slutningen af måneden, at vi fik mulighed for at køre til Ejstrupholm, hvor ejeren bor.

 

Den havde stået i en lade i ca. 3 år, men dette til trods, startede motoren fint efter nogle forsøg, og så den kørte bare. Tanken var afmonteret, så vi måtte hælde benzin i en plastikflaske, hvorfra der løb en plastikslange ned til karburatoren. Det var tydeligt, at der skulle laves noget pladearbejde i bunden og på den ene inderskærm, men det var ikke afskrækkende. Stoffet på sæderne var slidt igennem, og den havde for ikke så mange år siden fået en temmelig uprofessionel gang maling overalt udvendigt.

 

Prisen blev forhandlet til 18.000 kr, hvorefter den blev trukket op på ladet af vores autotransporter, og i tøsnevejr gik turen tilbage til Øster Lindet og skubbet ind i værkstedet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright 2013 © All Rights Reserved