Saab 93

Saab 93

 

 

SAAB 93 (1956-1960)

Saab 93 blev præsenteret første gang den 1. december 1955. Der var tale om en videreudvikling af Saab 92-modellen og designet var fortsat lagt i hænderne på "hofdesigneren" Sixten Sason.

 

93'eren havde til forskel fra 92'eren en langsgående monteret tre-cylindrede totaktsmotor på 748 cc som gav 33 hk (25 kW). Kølersystemet blev ændret med ny ventilator, termostat og cirkulationspumpe. Endvidere fik modellen et nyt 12 volt elsystem.

 

I 1957 blev to-punkts sikkerhedsseler indført som tilvalg, og bilen fik forbedret det elektriske system.

 

Den 2. september 1957 påbegyndtes produktionen af modellen 93B. Den oprindelige todelte forrude blev erstattet med én udelt, og der blev monteret nye forlygter.

 

I slutningen af ​​1959 blev modellen 93F lanceret, og senere på året 1959 introduceredes en stationcarversion af Saab 93 (Saab 95), som også havde en fire-trins gearkasse.

 

Årgang 59-modellen fik større bremsetromler foran, sprinklervæske, asymmetriske forlygter, og forsædernes ryglæn blev justerbare.

 

Modellen 93F blev kun fremstillet et års tid og repræsenterede den sidste produktion af ​​Saab 93, samtidig med at den sideløbende blev afløst af Saab 96. Dette gav mulighed for færdigbruge lageret af gamle komponenter samtidig med indførelsen af ​​den nye Saab 96.

 

De væsentligste forskelle i 93F i forhold til tidligere model var, at de forreste døre blev hængslet fremme, og der blev monteret en større kapacitet i kølesystemet.

 

Der blev i alt produceret 52,731 Saab 93.

 

 

Årgang chassisnr.

 

1956: 25.001 - 30.060

1957: 30.061 - 36.750

1958: 36.751 - 49.800

1959: 49.801 - 66.580

 

Copyright 2013 © All Rights Reserved