Saab 92

Saab 92

 

 

SAAB 92 (1949-1956)

Ingeniørerne brugte deres viden fra luftfart til at designe bilen, så den blev aerodynamisk i et hidtil uset omfang med en cW-værdi (spænding koefficient) i 00.30.

 

Hele chassiset blev stemplet ud af ét stykke metalplade og derefter klippet til at rumme døre og vinduer.

 

Bilen havde forhjulstræk med motoren monteret på tværs, hvilket var usædvanligt på dette tidspunkt. Motoren var en vandkølet totakter med to cylindre på ialt 764 cc og som ydede 25 hk. Dette gav en tophastighed på 105 km i timen (65 mph).

 

Der var 3 gear, usynkroniseret i det første. Den var udstyret med et friløb, fordi en totaktsmotor, der smøres med olie blandet benzin, ikke kan tåle motorbremsning (smøringen bliver for dårlig, når brændstoftilførslen er afbrudt).

 

Affjedringen var torsionsstænger.

 

Alle tidlige Saab 92s blev malet i en mørk grøn farve, der svarer til British Racing green. Det hævdes, at Saab havde et overskud på grøn maling fra krigstid produktion af fly, som så kunne anvendes i bilproduktionen.

 

Modellen var stort set uændret de første tre år, idet der alene skete en ændring af instrymenterne, idet man i 1952 skiftede fra tyske VDO til amerikanske Steward-Warnerkomponenter.

 

Fra og med 1953 blev bilen udstyret med en større bagrude, baggagerum med ekstern lukning, og batteri, brændstoftant og reservehjul blev i den forbindelse flyttet. Endvidere udvidedes antallet af farver, som bilen kunne lerveres i.

 

1954-modellen blev udstyret med ny karburator og tændspole, og motorydelsen øgedes til 28 hk. Modellen blev endvidere udstyret med nye hjul.

 

I 1955-modellen monteredes nye bremser og baglygter, samt en ny elektrisk brændstofpumpe.

 

Og endelig blev den sidste årgang af Saab 92 i 1956 monteret med nye kofangere.

 

De sidste 92'ere blev samlet i slutningen af ​​1956 og begyndelsen af ​​1957, og i alt blev der produceret 20.128 eksemplarer af denne model.

 

Saab 92 er afbilledet på et svensk frimærke.

 

En oversigt over enheder om året er nærmere nedenfor.

 

 

 

 

Årgang og chassisnumre

 

1949/50: 1 - 700

1951: 701 - 1.469

1952: 1.470 - 5.300

1953: 5.301 - 8.000

1954: 8.001 - 12.000

1955: 12.001 - 19.625

1956: 19.626 - 20.132

Copyright 2013 © All Rights Reserved