Saab 96

Om Saab 96

 

 

SAAB 96 (1960-1980)

Saab's totaktæra sluttede med maner, med introduktionen af Saab 96 i 1960. Der var tale om fortsat videreudvikling af Saab 92 og 93 men på grund af den fortsatte udvikling af bilen, særligt på det sikkerhedsmæssige område, demarkante resultater indenfor motorsporten lagde den grunden for Saab's internationale succes.

 

Karrosseriet afveg lidt fra af Saab 93. Bilens bagende blev ændret for at gøre baggagerummet større og forbedre adgangen hertil, ligesom den blev udstyret med en større baggrude.

 

Saab 96 havde en langsliggende tre-cylindret totaktsmotor på 750 cc, der ydede 38 hk. I 1963 blev cylindervolumen forøget til 841 cc, hvilket gav 40 hk. En 57 hk version af motoren, med tredelt karburatorer og olieindsprøjtning, blev brug i Sport og Monte Carlo modellerne.

 

I Saab 96 fra 1964 blev ydelsen hævet en smule til 42 hk, hvilket blev fulgt op i modellen fra 1966 der var udstyret med en tredelt Solex-kaburator, hvilket øgede ydelsen til 46 hk.

 

De første Saab 96 havde, som en videreudvikling af Saab 93, et kortere forparti "bull-nose". Med 1965-modellen blev motorrummet forlænget som forberedelse til den nye firtaktsmotor, og varmeapparatet blev placeret foran motoren.

 

 

SAAB 96 v4

Efter en stor salgssucces begyndelsen af ​​1960'erne, blev Saab tvunget til at levere en mere moderne motor til Saab 96 og Saab 95. Efter at have vurderet en række muligheder, faldt valget på en V4 motor med 1,5 liter fra Ford i Köln.

 

Den nye V4 motor blev opsendt fra 1966-model år i både Saab 96 og Saab 95:e Totaktsmotoren var der stadig som en mulighed, indtil 1968, hvor den blev erstattet fuldt ud af V4 motor.

 

Fælles

Igennem hele sin levetid havde Saab 96 og stationcarmodellen Saab 95, gearstangen monteret på ratstammen. Dette blev i løbet af 1960'erne og 70'erne en stadig større sjældenhed i bilindustrien , men var en værdsat egenskab blandt rallykørere, der kunne skifte gear hurtigere end med et bundgear.

 

Gearkassen havde oprindeligt tre gear, med usynkroniseret førstegear. Senere blev bilen forsynet med en firgearsløsning med synkroniseret første gear, og tre-gersmodellen blev udfaset.

 

For at sikre tilstrækkelig smøring af totaktsmotoren, der blev smurt med olie tilsat benzinen, blev alle de oprindelige Saab'er var udstyret med friløb.

Friløb blev også bevaret i fire-taktsvarianten, indtil produktionen af denne ophørte.

 

De tidligere modeller havde tromlebremser på alle fire hjul, men fra 1966 blev bilerne udstyret med skivebremser foran.

 

Copyright 2013 © All Rights Reserved